سلام در اینجا به بحث و گفتگو راجع به کار های استاد میازاکی می پردازیم .
اول من یه بیوگرافی از ایشون ارائه میدم ، و بعدم دونه به دونه کارهاشون رو معرفی می کنم و راجع بهشون با هم بحث می کنیم .
هایائو میازاکی
宮崎 駿
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
تولد : پنجم ژانویه 1941 ( 71 سال )
محل تولد : توکیو ( ژاپن )
حرفه : کارگردانی و فیلمنامه نویسی
سال های فعالیت : 1963 تا کنون
همسر : آکمی اوتا
فرزند : گورو میازاکی
هایائو میازاکی : کارگردان معروف ژاپنی است که به کار پویانمایی مشغول است . وی علاوه بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامهنویس و تهیهکننده فیلمهای پویانمایی است. او به همراه ایسائو تاکاهاتا ، استودیو انیمیشن و فیلم Ghibli را بنا نهاد.او در Bunkyō واقع در توکیو متولد شد ، میازاکی انیمیشن حرفه ای خود را در سال 1961 زمانی که به Toei انیمیشن پیوست آغاز کرد. در آنجا، میازاکی به عنوان هنرمند طراح In-Between برای انیمیشن سفرهای گالیور فراتر از ماه کار می کرد و در این فیلم ایده های خود را در فیلم گنجاند و بدین صورت پایان فیلم را رقم زد. او درآن دهه به کار در نقش های مختلف در صنعت انیمیشن ادامه داد تا زمانی که قدرت کارگردانی اولین فیلم برجسته خود لوپین III: قلعه Cagliostro که در سال 1979 منتشر شد را پیدا کرد. پس از موفقیت فیلم بعدی او ( Nausicaä از دره باد) منتشر شد . از آن به بعد(تا زمان بازنشستگی موقت خود در سال 1997 پس از ساخت شاهزاده مونونوکه) او تولید بسیاری از فیلم های برجسته را بر عهده گرفت .با اینکه فیلم های میازاکی به مدت طولانی موفقیت های تجاری و منتقدانه ای را در ژاپن بدست آوردند، او تا حد زیادی در غرب ناشناخته باقی مانده بود تا زمانی که میراماکس فیلم شاهزاده مونونوکه را منتشر کرد. این فیلم بالاترین فروش در ژاپن را داشت( تا آنکه در سال 1997 توسط فیلم تایتانیک رکوردش شکسته شد) و این اولین فیلم انیمیشنی بود که که جایزه ی تصویر سال (Picture of the year) را در جوایز آکادمی ژاپن گرفت . میازاکی پس از زمان بازنشستگی موقت خود با Spirited Away به انیمیشن بازگشت. این فیلم حتی فروش تایتانیک را نیز در ژاپن شکست و موفق به دریافت جایزه ی تصویر سال (Picture of the year) در جوایز آکادمی ژاپن شد و اولین فیلم انیمیشن برنده جایزه اسکار بود و همچنین برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شدهاست.
زندگی :هایائو میازاکی در ٥ ژانویه ١٩٤١ به عنوان دومین فرزند از خانواده یک پیمانکار هواپیما در توکیو زاده شد. ولی در پی فرار از بمبارانهای امریکائیها خانواده وی به شهر اوتسونومیا در ١٠٠ کیلومتری و شمال توکیو، شهری که او در آن بزرگ شد، نقل مکان کردند. پس از اتمام مدرسه، تحصیلات دانشگاهی خود را در زمینهی علوم سیاسی و علم اقتصاد به پایان رساند.
زندگی حرفه ای :او در سال ١٩٦٣ به استودیوی تولید فیلم توئی پیوست. در این استودیو، میازاکی به پیشرفت کاری خارقالعادهای دست یافت و از آن پس به عنوان طراح در سریالهای مختلف انیمیشنی دعوت به کار شد. از جمله این انیمیشنها میتوان به سری کارتونهای هایدی سال ١٩٤٧، اشاره کرد.mall"> در سال ١٩٧٩ با نوشتن فیلم قصر کاگلیوستر، رویای فیلمنامهنویسی او به حقیقت پیوست. در آغاز سالهای دهه ١٩٨٠ با فیلمنامهنویسی کارتون مانگا و ناوزیکائه، که داستان تلاش دختریست برای ادامه زندگی در دنیایی عجیب و نامهربان، او بزرگترین پروژه فیلم کارتونی خود را به انجام رسانید. وی در سال ١٩٨٥ به اتفاق ایسائو تاکاماتا، استودیویی بنا نهاد که بعدها دارای شهرتی جهانی و عملا سکوی ترقی و پیشرفت حرفهای برای سایر هنرمندان در زمینهی پویانمایی شد. مانگا در سال ١٩٨٢ به اکران آمده و درست همانند ناوزیکائه موفقیت چشمگیری در سطح جهانی کسب کرد. درآمد حاصل از فروش این فیلم امکان تاسیس استودیوی ژیبلی و در نتیجه مکان و امکان تولید فیلمهای سایر فیلمسازهای مستعد نیز فراهم آورد. میازاکی در کنار فیلمهای کوتاه، هفت فیلم سینمایی نیز در استودیوی ژیبیلی تولید کرد. و با همین رویداد، او یکی از مهمترین نمایندگان تولید انیمیشنهای ژاپنی شد.
فیلم شناسی : در سال ١٩٩٧، پس از ساخت فیلم پرنسس مونونوکه که در آن دوره از موفقترین انیمیشنها بود، میازاکی عقبنشینی خود را از مقام کارگردانی اعلام کرد تا جایی برای استعدادهای جوانتر باز کند و البته در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت. بازگشتی پر سر و صدا با فیلم شهر اشباح ، فیلمی که رکورد پرفروشترین فیلمهای انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.آخرین فیلم میازاکی قصر متحرک هاول در سال ٢٠٠٤ به سینماها راه یافت. پروژه بعدی او پونیو روی صخره کنار دریا نام داشت که در جولای سال ٢٠٠٨ در سینماهای ژاپن در اولین دور اکرانش، بیش از ١,٢ میلیون بیننده داشتهاست . این فیلم در سال ٢٠٠٨ برای شرکت در شصت و پنجمین فستیوال فیلم ونیز دعوت شد. در سال ٢٠٠٦ فیلمی با نام حکایت دریای زمین نیز توسط پسر میازاکی، بدون کوچترین دخالت او در همان استودیوی فیلم ژیبیلی ساخته شد.تا سالهای ١٩٨٠ روی فیلمهای میازاکی به خصوص در امریکا و فرانسه به شدت کار میشد، به گونهای که به علت تغییرات گسترده در دیالوگها و برشهای فیلمهای وی به قدری به کلیت و کاراکتر فیلم لطمه میخورد که استودیوی ژبیلی برای مدتی به ناچار این دو کشور را از حق اکران فیلمهای میازاکی محروم ساخت. پس از عقد قرارداد پخش بین استودیو ژیبلی و شرکت پروژههای دیسنی در سال ١٩٩٦ بنای ممنوعیت هرگونه تغییر و یا برش در فیلمهای میازاکی و در نتیجه اجازه پخش مجدد فیلمها در غرب، گذاشته شد بطوری که این دست فیلمها دوباره به شکل حرفهای در بازار پخش شده و به فروش رسیدند و در این میان پرنسس مونونوکه اولین فیلم میازاکی بود که بدون هر گونه برش و حذفی به سینماهای آلمان راه یافت.
منبع با تلخیص : fa.wikipedia.org